Skip to content. | Skip to navigation
Menu

Slechte interne communicatie bedreiging extern imago

"Ik vind het leuk om mijn mening te geven en Flycatcher is daarvoor een goed medium. Mede omdat onderzoeksresultaten ook bekend gemaakt worden en de onderwerpen vaak leuk en interessant zijn."

R.K. te Woerden
(panellid)

 
U bent hier: Home > Nieuws

Slechte interne communicatie bedreiging extern imago

Door de huidige economische crisis hebben veel bedrijven te maken met bezuinigingen, reorganisaties, verhoogde werkdruk en weinig ruimte voor nieuwe initiatieven. Meer dan ooit zijn tevreden medewerkers van belang om het hoofd boven water te houden. Flycatcher onderzocht eind 2012 de werkbeleving in Nederland, onder een representatieve groep van 1500 werknemers. Uit dit onderzoek blijkt dat het in Nederland wel goed zit met de samenwerking met collega's en leidinggevenden. En dat is maar goed ook want goed leiderschap blijkt een van de belangrijkste voorwaarden te zijn voor tevreden medewerkers. Het onderzoek laat ook zien dat er nog wel wat te verbeteren is: in veel bedrijven is de interne communicatie een belangrijk aandachtspunt. Een slechte interne communicatie blijkt tevens de belangrijkste oorzaak van cynisch gedrag te zijn. Dit cynisch gedrag is niet alleen intern vervelend maar kan ook gevolgen hebben voor het externe imago van een bedrijf.

Nederlanders zijn over het algemeen tevreden met hun baan en geven een gemiddeld rapportcijfer van 7,3. De belangrijkste voorwaarden voor tevreden werknemers blijken goed leiderschap en goede interne communicatie te zijn. Met het leiderschap zit het over het algemeen wel goed, maar de interne communicatie blijkt een verbeterpunt te zijn. Zo geeft ongeveer een derde van de werknemers aan dat zij belangrijke informatie vaak pas laat of niet ontvangen en dat belangrijke beslissingen vaak uit het niets lijken te komen. Slechte interne communicatie blijkt volgens het onderzoek niet alleen te leiden tot minder tevreden medewerkers, maar ook tot cynisch gedrag van medewerkers. Zo geeft de helft aan wel eens voorstellen voor verbetering voor zich te houden omdat ze denken dat er toch niets mee gedaan wordt. Ook geeft ruim twee vijfde aan wel eens aan vrienden, familie of collega's te laten blijken dat zij het management incompetent vinden of zich niet serieus genomen voelen door de organisatie. Dit soort gedrag kan zijn weerslag hebben op andere medewerkers of kan het (externe) imago van het bedrijf schaden en is daarom een belangrijk risico dat door goede communicatie in de hand gehouden kan worden.

Minder werkdruk of meer plezier?
In alle onderzochte sectoren blijkt dat een hoge werkdruk niet of nauwelijks invloed heeft op de tevredenheid van de medewerkers of de mate waarin zij met plezier naar het werk komen. Vaak blijkt zelfs het omgekeerde het geval: juist de medewerkers met een hoge werkdruk hebben vaak veel plezier in wat zij doen. De werkdruk is gemiddeld het laagst in de groot- of detailhandel. Echter in deze sector bestaat de meeste kans op collega's of een leidinggevende waarmee je niet goed overweg kunt. Ook zijn hier de arbeidsvoorwaarden, mate van uitdaging en de ontwikkelmogelijkheden over het algemeen minder goed dan in andere sectoren.
De beste arbeidsvoorwaarden en ontwikkelmogelijkheden zijn te vinden in de financiŽle dienstverlening en de meeste uitdaging  en plezier in het werk in het onderwijs. Deze twee sectoren scoren dan ook het hoogst wat betreft de gemiddelde tevredenheid, namelijk respectievelijk een 7,5 en 7,4. De tevredenheid is het minst hoog in de groot- en detailhandel, namelijk een 7,1. 


Publicatie van de resultaten alleen met bronvermelding.

Klik hier als u meer wilt weten over medewerkersonderzoek van Flycatcher.

 

Gepost door Drs. A. Roberts (Anouk) op 10-1-2013

Ga naar nieuwsoverzicht >>

 
 
 
 
 

Sluit

Deze website maakt gebruikt van cookies om:
  • uw gebruikerservaring en de werking van de website te testen en te verbeteren
  • integratie met social media mogelijk te maken
Deze cookies zijn anoniem.

U krijgt deze melding te zien, omdat wij u volgens de nieuwe Telecomwet vooraf toestemming moeten vragen voor het gebruik van cookies. Wij begrijpen dat dit hinderlijk is. Klik hieronder eenmalig op 'Cookies toestaan' om optimaal gebruik te kunnen maken van deze website: Cookies toestaan