Slechte interne communicatie bedreiging extern imago | ||
Wist u dat... | ||
www.flycatcherpanel.nl
|
Slechte interne communicatie bedreiging extern imagoDoor de huidige economische crisis hebben veel bedrijven te maken met bezuinigingen, reorganisaties, verhoogde werkdruk en weinig ruimte voor nieuwe initiatieven. Meer dan ooit zijn tevreden medewerkers van belang om het hoofd boven water te houden. Flycatcher onderzocht eind 2012 de werkbeleving in Nederland, onder een representatieve groep van 1500 werknemers. Uit dit onderzoek blijkt dat het in Nederland wel goed zit met de samenwerking met collega's en leidinggevenden. En dat is maar goed ook want goed leiderschap blijkt een van de belangrijkste voorwaarden te zijn voor tevreden medewerkers. Het onderzoek laat ook zien dat er nog wel wat te verbeteren is: in veel bedrijven is de interne communicatie een belangrijk aandachtspunt. Een slechte interne communicatie blijkt tevens de belangrijkste oorzaak van cynisch gedrag te zijn. Dit cynisch gedrag is niet alleen intern vervelend maar kan ook gevolgen hebben voor het externe imago van een bedrijf. Nederlanders zijn over het algemeen tevreden met hun baan en geven een gemiddeld rapportcijfer van 7,3. De belangrijkste voorwaarden voor tevreden werknemers blijken goed leiderschap en goede interne communicatie te zijn. Met het leiderschap zit het over het algemeen wel goed, maar de interne communicatie blijkt een verbeterpunt te zijn. Zo geeft ongeveer een derde van de werknemers aan dat zij belangrijke informatie vaak pas laat of niet ontvangen en dat belangrijke beslissingen vaak uit het niets lijken te komen. Slechte interne communicatie blijkt volgens het onderzoek niet alleen te leiden tot minder tevreden medewerkers, maar ook tot cynisch gedrag van medewerkers. Zo geeft de helft aan wel eens voorstellen voor verbetering voor zich te houden omdat ze denken dat er toch niets mee gedaan wordt. Ook geeft ruim twee vijfde aan wel eens aan vrienden, familie of collega's te laten blijken dat zij het management incompetent vinden of zich niet serieus genomen voelen door de organisatie. Dit soort gedrag kan zijn weerslag hebben op andere medewerkers of kan het (externe) imago van het bedrijf schaden en is daarom een belangrijk risico dat door goede communicatie in de hand gehouden kan worden. Minder werkdruk of meer plezier? Publicatie van de resultaten alleen met bronvermelding. Klik hier als u meer wilt weten over medewerkersonderzoek van Flycatcher. Gepost door Drs. A. Roberts (Anouk) op 10-1-2013 |
||||||||||
|
|