Skip to content. | Skip to navigation
Menu

Angst of hoop: wanneer gaan mensen duurzaam gedrag vertonen?

"Ik vind het leuk om mijn mening te geven en Flycatcher is daarvoor een goed medium. Mede omdat onderzoeksresultaten ook bekend gemaakt worden en de onderwerpen vaak leuk en interessant zijn."

R.K. te Woerden
(panellid)

 
U bent hier: Home > Nieuws

Angst of hoop: wanneer gaan mensen duurzaam gedrag vertonen?

Voor de Universiteit Utrecht hebben we onder ons panel een onderzoek uitgevoerd naar welk type boodschap het beste werkt om mensen duurzaam gedrag te laten vertonen.

Het onderzoek bestond uit drie metingen met steeds 10 dagen tussen de metingen. De deelnemers aan dit onderzoek waren willekeurig verdeeld over 2 verschillende groepen. Eén groep kreeg een hoopvolle boodschap te zien over het vertonen van duurzaam gedrag en klimaatverandering. De andere groep kreeg een op angst gebaseerde boodschap te zien over het vertonen van duurzaam gedrag en klimaatverandering. In het onderzoek werd aangegeven dat de boodschap gecommuniceerd werd door Milieu Centraal. 

Uit het onderzoek blijkt het volgende:

  • De respondenten die de hoopvolle boodschap te zien kregen, hadden meer positieve emoties en minder negatieve emoties na het lezen van de tekst dan de respondenten die de op angst gebaseerde boodschap te zien kregen.
  • De respondenten die de hoopvolle boodschap te zien kregen, vonden de tekst geloofwaardiger dan respondenten die de op angst gebaseerde boodschap te zien kregen.
  • Tijdens de derde meting vonden de respondenten die de hoopvolle boodschap te zien kregen, Milieu Centraal geloofwaardiger dan respondenten die de op angst gebaseerde boodschap te zien kregen.
  • Wanneer gekeken wordt naar wat de respondenten hadden onthouden van de boodschap, bleek er op korte termijn geen significant verschil te zijn tussen de twee boodschappen. Op langere termijn (bij de derde meting) bleken de respondenten die de hoopvolle boodschap te zien kregen meer onthouden te hebben over de boodschap dan de respondenten die de op angst gebaseerde boodschap te zien kregen.
  • Er is geen significant verschil tussen de twee verschillende boodschappen op de intentie tot het tonen van duurzaam gedrag.
Hoop kan dus een belangrijke rol spelen in de communicatie over klimaatverandering.

Gepost door Drs. L. Helmes (Lieke) op 17-2-2025

Ga naar nieuwsoverzicht >>

 
 

Wij gebruiken reCAPTCHA om uw account beter te beveiligen.
Om in te loggen moet u eerst cookies accepteren.

 
 
 
 

Sluit

Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker en veiliger te maken.
Bij Cookies toestaan gaat u akkoord met het plaatsen van cookies. Meer lezen, klik hier