Skip to content. | Skip to navigation
Menu

Werving onderzoek voedingsproducten

"Ik vind het leuk om mijn mening te geven en Flycatcher is daarvoor een goed medium. Mede omdat onderzoeksresultaten ook bekend gemaakt worden en de onderwerpen vaak leuk en interessant zijn."

R.K. te Woerden
(panellid)

 
U bent hier: Home > Nieuws

Werving onderzoek voedingsproducten

In juli 2022 heeft Flycatcher de werving uitgevoerd voor een onderzoek van Wageningen University en Research, waarbij panelleden deelnamen aan een onderzoek op locatie omtrent voedingsproducten.

Het onderzoek bestond uit twee delen. In deel 1 werd panelleden gevraagd om 80 kaartjes met dierlijke, plantaardige en hybride (half dierlijk vlees, half plantaardig) voedingsproducten in te delen in groepjes naar keuze. In deel 2 werd panelleden gevraagd om 15 kaartjes in te delen in twee groepen (dierlijk – plantaardig, traditioneel – nieuw, bewerkt – onbewerkt of vlees- of zuivelalternatief – geen vlees- of zuivelalternatief).  



Het doel van het onderzoek was om inzicht te verkrijgen in hoe en op basis van welke strategie verschillende consumenten – namelijk omnivoren (mensen die vlees en zuivel consumeren), flexitariërs (mensen die af en toe minder vlees eten), vegetariërs (mensen die geen vlees en/of vis consumeren) en veganisten (mensen die alle dierlijke producten mijden) – plantaardige vlees- en zuivelalternatieven categoriseren. In de wetenschappelijke literatuur wordt grofweg onderscheid gemaakt tussen twee strategieën: (1) een taxonomische indeling waarbij productattributen bijvoorbeeld herkomst, bewerking, structuur, smaak en uiterlijk een rol spelen, of (2) een doelgerichte indeling waarbij bijvoorbeeld wordt gelet op maaltijd type, voedingswaarden of bereiding. Hieronder vindt u een opsomming van de uitkomsten: 

  • Groepen. Vlees en plantaardige vleesvervangers zijn in aparte groepen gesplitst door alle deelnemers, waar zuivel en plantaardige zuivelvervangers vaak samen zijn gegroepeerd. Hybride vleesproducten (half dierlijk vlees, half plantaardig) zijn verwarrend en worden soms gezien als vlees, soms als vleesvervangers. Hybride zuivelproducten (half dierlijk zuivel, half plantaardig) worden samen gegroepeerd met zuivel. Noten en bonen worden niet duidelijk geassocieerd met andere eiwitgroepen en dus niet gezien als plantaardige vervangers.
  • Verschillen omnivoren, flexitariërs, vegetariërs en veganisten. Omnivoren scheiden plantaardige producten niet heel strikt van dierlijke producten. Flexitariërs en vegetariërs maken onderscheid tussen vlees en plantaardige vleesalternatieven. Veganisten scheiden vlees en zuivel van plantaardige proteïnebronnen. Omnivoren groeperen hybride vleesproducten als plantaardig, waar andere groepen hybride producten als dierlijk zien.
  • Categorisatie strategie. De meeste deelnemers maken een taxonomische indeling (op basis van herkomst: plantaardig vs. dierlijk, op basis van mate van bewerking: bewerkt onbewerkt, of mate van nabootsen: plantaardige burger vs. tofu). Taxonomische indelingen komen ook voor in combinatie met doelgerichte indelingen, dus deze scheiding is niet zwart-wit.

Deze inzichten zijn van belang om bij te dragen aan wetenschappelijke kennis over hoe consumenten categoriseren, specifiek toegepast op de context van plantaardige vlees- en zuivelvervangers. Praktische implicaties van het onderzoek zijn aanbevelingen over hoe plantaardige vlees- en zuivelvervangers (zowel producten die vlees/zuivel nabootsen, producten zoals noten en bonen, als hybride producten) te positioneren in bijvoorbeeld een supermarkt.

Mocht u meer willen lezen over het onderzoek, dan kunt u hier de publicatie inzien.

Gepost door S. Neijnens (Sanne), M.Sc. op 18-10-2022

Ga naar nieuwsoverzicht >>

 
 

Wij gebruiken reCAPTCHA om uw account beter te beveiligen.
Om in te loggen moet u eerst cookies accepteren.

 
 
 
 

Sluit

Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker en veiliger te maken.
Bij Cookies toestaan gaat u akkoord met het plaatsen van cookies. Meer lezen, klik hier