Ouders hebben moeite met kindermarketing | ||
Wist u dat... | ||
www.flycatcherpanel.nl
|
Ouders hebben moeite met kindermarketingVeel ouders hebben moeite met kindermarketing, dat blijkt uit een onderzoek dat wij in opdracht van het Voedingscentrum hebben uitgevoerd in augustus 2018. Vooral kindermarketing op scholen, tijdens sportevenementen voor kinderen en op social media, vinden ouders niet normaal. De meerderheid is voor maatregelen tegen kindermarketing van ongezonde producten, zoals koek, snoep en frisdrank.
De verantwoordelijkheid voor het nemen van maatregelen tegen kindermarketing ligt volgens de ouders bij de overheid, reclamemakers en de organisatoren van sportevenementen. Wat is kindermarketing? Kindermarketing is reclame en promotie specifiek voor voedingsmiddelen, die gericht zijn op kinderen. Denk daarbij aan afbeeldingen van superhelden op verpakkingen, tv-reclames met tekenfilmfiguren, het gratis weggeven van producten bij sportevenementen en vloggers die betaald krijgen om reclame te maken voor een product. Effecten kindermarketing Vrolijke dierenfiguren of striphelden op de verpakking van koekjes, een populaire sporter die frisdrank aanprijst: dat lijkt onschuldig, maar dat is het niet. Bijna alle reclame gericht op kinderen is voor producten die niet in de Schijf van Vijf staan. Astrid Postma-Smeets, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum: “Ouders geven duidelijk aan moeite te hebben met kindermarketing op ongezonde producten en het ook niet op prijs te stellen. En dat is terecht. Het beïnvloedt wat kinderen willen eten. Nu wordt kindermarketing voornamelijk gemaakt voor ongezonde producten. Wij vinden dat kinderen beschermd moeten worden tegen kindermarketing van ongezonde producten” Lees meer over het standpunt van het Voedingscentrum over kindermarketing. Reclamecode In de Nederlandse ReclameCode (NRC) zijn de regels vastgelegd waar reclame aan moet voldoen. Deze regels legt de industrie zichzelf op. Het Voedingscentrum ziet dat de huidige Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV) achterloopt op de marketingontwikkelingen van fabrikanten. Bovendien zijn er andere knelpunten die ruimte laten voor kindermarketing op ongezonde producten. Daarom ziet het Voedingscentrum graag dat de volgende punten worden opgenomen in de reclamecode:
Ontwikkelingen De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), de koepelorganisatie voor bedrijven in de levensmiddelenindustrie, heeft in mei 2018 aangekondigd dat het kinderidolen (zogenoemde “licensed characters” zoals Disney’s Mickey Mouse) van verpakkingen gaat halen. Wanneer is nog niet bekend. Dat is een goede stap, maar daarmee is kindermarketing de wereld nog niet uit. Andere voor kinderen aantrekkelijke figuren, zoals dieren en getekende figuren, mogen nog wel op verpakkingen worden afgebeeld. Bovendien mogen in supermarkten en andere winkels nog gebruik worden gemaakt van zogenoemde kopstellingen om producten voor kinderen te promoten. Kopstellingen staan aan de kopse kant van de schappen en vallen zo extra op. Steeds meer reclame verloopt via uitingen van vloggers. Momenteel is het voor vloggers voldoende om in de begeleidende tekst kenbaar te maken dat er sprake is van een gesponsorde uiting. Dit beschermt kinderen onvoldoende tegen de invloed van reclame. Lees meer over kindermarketing Gepost door M. Creemers (Michelle), M.Sc. op 15-10-2018 |
||||||||||
|
|