Skip to content. | Skip to navigation
Menu

Vernieuwing in supermarktbranche zet door
Consument ontvankelijk voor nieuwe ontwikkelingen

"Ik vind het leuk om mijn mening te geven en Flycatcher is daarvoor een goed medium. Mede omdat onderzoeksresultaten ook bekend gemaakt worden en de onderwerpen vaak leuk en interessant zijn."

R.K. te Woerden
(panellid)

 
U bent hier: Home > Nieuws

Vernieuwing in supermarktbranche zet door
Consument ontvankelijk voor nieuwe ontwikkelingen

De online bestelservice, de supermarkt-apps en de zelfscans zijn ontwikkelingen in de supermarktbranche die de consument inmiddels met open armen heeft ontvangen. Zo wordt de online bestelservice vaker en door steeds meer consumenten gebruikt. Zeven procent van de consumenten maakt in 2013 gebruik van deze mogelijkheid, terwijl dit in 2012 nog op vijf procent lag. Ook in het gebruik van de door supermarkten aangeboden apps en zelfscans zit nog veel groeipotentieel. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar consumententrends in de supermarktbranche dat Flycatcher uitvoert in opdracht van Deloitte.

Consumenten die de online bestelservice gebruiken, doen dit gemiddeld een keer per maand, ten opzichte van 0,9 keer per maand vorig jaar. Naast het aantal keer dat online wordt besteld, neemt ook de gemiddelde besteding toe van 97,42 euro vorig jaar naar 103 euro dit jaar. Levensmiddelen die de consumenten online willen bestellen, zijn voornamelijk lang houdbare producten als drogisterijartikelen, non-food producten, diepvriesartikelen en dranken.
 
Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte: "Consumenten die online boodschappen bestellen, kiezen nog steeds voor gemak en laten hun boodschappen het liefst thuis bezorgen. Wel neemt deze bezorgmogelijkheid iets in populariteit af, terwijl het zelf afhalen bij een afhaal- of verzamelpunt juist toeneemt." Zo koos in 2012 vier procent van de consumenten die online bestelden voor het afhalen van hun bestelling en is dit in 2013 gestegen naar negen procent. De populariteit van thuisbezorgen is daarbij iets gedaald van 78 naar 72 procent. Op Heij vervolgt: "Deze verschuiving is te verklaren doordat de consument de boodschappen liever ophaalt wanneer het hem of haar uitkomt. De vrijdag wordt daarbij gezien als dag die het meest geschikt is voor het laten bezorgen of afhalen van bestelde boodschappen. De avond heeft hierbij de voorkeur van 63 procent van de consumenten die online bestellen."
 
Groeipotentieel in nieuwe ontwikkelingen
19 procent van de consumenten maakt inmiddels gebruik van een supermarkt-app. Zij zetten de app voornamelijk in voor het bekijken van aanbiedingen, het maken van een boodschappenlijst of voor het vinden van openingstijden. Veertig procent van de consumenten die een supermarkt-app gebruikt, zet deze nu vaker in dan een jaar terug. Ruim een kwart van de respondenten geeft verder aan dat hun supermarkt zelfscanmethodes aanbiedt. Van deze groep maakt 64 procent wel eens gebruik van de mogelijkheid zonder tussenkomst van een kassière af te rekenen; de helft hiervan gebruikt de zelfscankassa altijd.
 

Gepost door Drs. A. Roberts (Anouk) op 3-9-2013

Ga naar nieuwsoverzicht >>

 
 
 
 
 

Sluit

Deze website maakt gebruikt van cookies om:
  • uw gebruikerservaring en de werking van de website te testen en te verbeteren
  • integratie met social media mogelijk te maken
Deze cookies zijn anoniem.

U krijgt deze melding te zien, omdat wij u volgens de nieuwe Telecomwet vooraf toestemming moeten vragen voor het gebruik van cookies. Wij begrijpen dat dit hinderlijk is. Klik hieronder eenmalig op 'Cookies toestaan' om optimaal gebruik te kunnen maken van deze website: Cookies toestaan