Skip to content. | Skip to navigation
Menu

Impact crisis op consumentengedrag neemt verder toe
Populariteit en impact folder hoger dan ooit

"Ik vind het leuk om mijn mening te geven en Flycatcher is daarvoor een goed medium. Mede omdat onderzoeksresultaten ook bekend gemaakt worden en de onderwerpen vaak leuk en interessant zijn."

R.K. te Woerden
(panellid)

 
U bent hier: Home > Nieuws

Impact crisis op consumentengedrag neemt verder toe
Populariteit en impact folder hoger dan ooit

Naarmate de crisis langer duurt, neemt een toenemend aantal consumenten maatregelen om de bestedingen aan voeding te beperken. Zo wordt significant vaker gelet op aanbiedingen, ook als dit betekent dat meerdere supermarkten bezocht moeten worden. De folder wordt in het oriŽntatieproces steeds belangrijker. Inmiddels gebruikt 71% van de consumenten de folder als oriŽntatiemiddel, terwijl dit vorig jaar nog 66% bedroeg. Ook gaat 55% van de consumenten minder vaak uit eten. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar consumententrends in de supermarktbranche dat Flycatcher uitvoert in opdracht van Deloitte.

Net als vorig jaar hebben de respondenten ook dit jaar maatregelen genomen die het gevolg zijn van de economische crisis. Zo bezoekt 28% verschillende supermarkten vanwege aanbiedingen, terwijl dit in 2012 nog 21% bedroeg. Paul Op Heij, partner bij branchegroep Retail van Deloitte verklaart: "Door de aanhoudende economische crisis zijn consumenten kritischer en zich meer bewust van de verschillende mogelijkheden die supermarkten ten opzichte van elkaar bieden. De oriŽntatie voorafgaand aan het boodschappen doen neemt toe van 78% in 2012 naar 82% in 2013. De weekfolder is hierbij een overzichtelijk en gemakkelijk middel om de verschillende supermarkten met elkaar te vergelijken en wordt tijdens het oriŽntatieproces dan ook steeds vaker ingezet."
 
Bezoek primaire supermarkt neemt af

Het jaarlijkse consumentenonderzoek brengt ook het populariteitsverschil tussen de primaire, secundaire en tertiaire supermarkten in kaart. Ten opzichte van vorig jaar wordt de primaire supermarkt, dit is de supermarkt waar de consument het grootste deel van de boodschappen doet, twee procent minder vaak bezocht. Tegelijkertijd nam ook de gemiddelde besteding in de primaire supermarkt af met 3,4% tot 62,77 euro. De secundaire supermarkt wordt juist 7,6% vaker bezocht. Dit geldt ook voor de discounters. De frequentie van het bezoek aan de tertiaire supermarkt blijft ten opzichte van vorig jaar gelijk. De binding met de primaire supermarkt wordt vooral bepaald door de goede prijs-kwaliteit verhouding, de korte afstand tot de winkel en het feit dat de consument weet waar alle producten liggen. Het belang dat gehecht wordt aan verschillende aspecten van het assortiment blijft onveranderd hoog. Vooral een goede kwaliteit van groente en fruit en de beschikbaarheid van de producten zijn aspecten die voor de consument zeer belangrijk zijn. 
 

Gepost door Drs. A. Roberts (Anouk) op 30-8-2013

Ga naar nieuwsoverzicht >>

 
 
 
 
 

Sluit

Deze website maakt gebruikt van cookies om:
  • uw gebruikerservaring en de werking van de website te testen en te verbeteren
  • integratie met social media mogelijk te maken
Deze cookies zijn anoniem.

U krijgt deze melding te zien, omdat wij u volgens de nieuwe Telecomwet vooraf toestemming moeten vragen voor het gebruik van cookies. Wij begrijpen dat dit hinderlijk is. Klik hieronder eenmalig op 'Cookies toestaan' om optimaal gebruik te kunnen maken van deze website: Cookies toestaan