Skip to content. | Skip to navigation
Menu

Nederlanders: behoefte aan uniform keurmerk, Nutri-Score is het niet

"Ik vind het leuk om mijn mening te geven en Flycatcher is daarvoor een goed medium. Mede omdat onderzoeksresultaten ook bekend gemaakt worden en de onderwerpen vaak leuk en interessant zijn."

R.K. te Woerden
(panellid)

 
U bent hier: Home > Nieuws

Nederlanders: behoefte aan uniform keurmerk, Nutri-Score is het niet

Uit representatief onderzoek van Flycatcher onder netto 2.000 respondenten blijkt dat 72% van de Nederlanders behoefte heeft aan een uniform keurmerk voor levensmiddelen.

Nutri-Score is een voedselkeuzelogo dat bedoeld is als zo een uniform logo. De bekendheid is met 62% redelijk hoog omdat respondenten de Nutri-Score terugzien op levensmiddelen (63%) en omdat het keurmerk in het nieuws is geweest (40%). Ruim twee derde van de Nederlanders laat de keuze voor bepaalde levensmiddelen in de supermarkt echter totaal niet afhangen van dit keurmerk, een derde doet dit soms.



Aspecten die het keuzegedrag in de supermarkt of het kopen van een product wel beïnvloeden, zijn de prijs (75%) en gezondheid (74%). Overigens beïnvloeden andere keurmerken, zoals Beter Leven of Fair Trade die bekender zijn onder de Nederlandse bevolking dan Nutri-Score, de keuze in de supermarkt ook niet heel sterk (28%).

Het Nutri-Score logo geeft aan welk product de betere samenstelling heeft in dezelfde productgroep (A = de meest gezonde optie, E = de meest ongezonde optie). Wanneer afbeeldingen van dezelfde productgroep (met verschillende meer gezonde en ongezonde samenstellingen) random worden voorgelegd aan respondenten en waarbij zij aangeven welke Nutri-Score de producten volgens hen zouden moeten krijgen, komt hieruit een beeld naar voren dat overeenkomt met de daadwerkelijke scores op de producten zoals ze op dit moment in de supermarkt liggen. Het meest duidelijk is dit voor producten als cola (cola / cola zero) en maaltijdsalades (met tomaten en komkommer of zonder).  Iets minder duidelijk is dit voor producten als pannenkoeken (naturel of volkoren), lasagna (naturel of pompoen) en quiche (lorraine of bloemkool).

Wanneer respondenten uitgelegd krijgen waar de Nutri-Score voor staat en hoe het keurmerk gebruikt dient te worden, geeft 50% aan dat hun keuzegedrag hier niet door beïnvloed wordt. Hoewel de behoefte aan een uniform keurmerk groot is en de Nutri-Score hier op gericht is, is dit dus niet het uniform keurmerk waar de Nederlander naar op zoek is.

Gepost door M. Mol (Maud), M. Sc. op 30-11-2022

Ga naar nieuwsoverzicht >>

 
 

Wij gebruiken reCAPTCHA om uw account beter te beveiligen.
Om in te loggen moet u eerst cookies accepteren.

 
 
 
 

Sluit

Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker en veiliger te maken.
Bij Cookies toestaan gaat u akkoord met het plaatsen van cookies. Meer lezen, klik hier