Skip to content. | Skip to navigation
Menu

Nederlanders kiezen supermarkt op basis van online shopping

"Ik vind het leuk om mijn mening te geven en Flycatcher is daarvoor een goed medium. Mede omdat onderzoeksresultaten ook bekend gemaakt worden en de onderwerpen vaak leuk en interessant zijn."

R.K. te Woerden
(panellid)

 
U bent hier: Home > Nieuws

Nederlanders kiezen supermarkt op basis van online shopping

Steeds meer Nederlanders oriënteren zich voor het doen van de boodschappen met behulp van een app. Dit blijkt uit onderzoek van Flycatcher onder een representatieve groep van ruim 2300 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Deloitte.

Sinds 2004 voeren wij jaarlijks het consumentenonderzoek uit in opdracht van Deloitte Nederland. Met dit onderzoek maken we trends in het gedrag van consumenten in de supermarkt inzichtelijk.  



Boodschappen
Gemiddeld wordt een supermarkt 2 à 3 keer per week bezocht. Het merendeel van de respondenten doet alleen boodschappen in de supermarkt, 16% doet boodschappen in de supermarkt en online. Het aantal Nederlanders dat alleen boodschappen doet in de supermarkt is sterk afgenomen (van 87% in 2019 naar 83% in 2020 en 81% in 2021), terwijl het aantal dat zowel online als fysiek boodschappen doet, is toegenomen.

Twee vijfde van de ondervraagden doet de online boodschappen soms in dezelfde supermarkt als de fysieke boodschappen en 35% doet dit in een andere supermarktformule. De voornaamste redenen voor het kiezen van een andere online supermarkt dan de fysieke supermarkt zijn het niet aanbieden van een online bestelservice door de fysieke supermarkt en lagere kosten bij een andere web-supermarkt. 

Zelfscannen
Het gebruik van zelfscan services door de consument is toegenomen, 73% van de respondenten maakt nu gebruik van zelfscan-methodes. Ze maken vooral gebruik van een zelfscanapparaat (68%) en de zelfscankassa (64%)

Online boodschappen bestellen
Corona is voor 61% een van de redenen om online boodschappen te gaan doen. Een even grote groep verwacht als corona onder controle is evenveel online boodschappen te doen als nu. Ook maken steeds meer respondenten gebruik van een supermarkt app: nu maakt 61% hiervan gebruik ten opzichte van 47% in 2020.  

Toekomst van eten
10% van de respondenten heeft zijn/haar eetgedrag aangepast door het coronavirus en is vooral gezonder gaan eten. Ruim een derde (36%) van alle respondenten eet minder vlees dan in voorgaande jaren en 6% eet geen vlees. De belangrijkste redenen om geen of minder vlees te eten, zijn de eigen gezondheid (53%), dierenwelzijn (52%) en om de ecologische footprint te verkleinen (48%).

Innovatie
Volgens respondenten kan de primaire (web-)supermarkt op verschillende manieren verbeteren, bijvoorbeeld door het bieden van meer zelfscan mogelijkheden, bredere gangpaden / meer ruimte, het aanbieden van meer gezonde producten en een groter assortiment. 14% geeft aan dat een app die je helpt bij het maken van gezonde, budget en/of duurzame keuzes (heel) erg aanspreekt.

Bekijk hier de trends binnen het assortiment en besteding in vogelvlucht met de infographic van Deloitte of lees meer informatie en alle resultaten van het onderzoek.

Gepost door Drs. L. Helmes (Lieke) op 7-10-2021

Ga naar nieuwsoverzicht >>

 
 

Wij gebruiken reCAPTCHA om uw account beter te beveiligen.
Om in te loggen moet u eerst cookies accepteren.

 
 
 
 

Sluit

Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker en veiliger te maken.
Bij Cookies toestaan gaat u akkoord met het plaatsen van cookies. Meer lezen, klik hier