Skip to content. | Skip to navigation
Menu

Boodschappen in fysieke supermarkt meer beleving

"Ik vind het leuk om mijn mening te geven en Flycatcher is daarvoor een goed medium. Mede omdat onderzoeksresultaten ook bekend gemaakt worden en de onderwerpen vaak leuk en interessant zijn."

R.K. te Woerden
(panellid)

 
U bent hier: Home > Nieuws

Boodschappen in fysieke supermarkt meer beleving

Afgelopen zomer hebben weer ruim 2200 panelleden deelgenomen aan het jaarlijkse onderzoek over Consumententrends in supermarkten dat we in opdracht van Deloitte uitvoeren. De belangrijkste resultaten, die mede door jullie deelname tot stand zijn gekomen, heeft Deloitte bekendgemaakt. Wij delen graag deze resultaten met jullie.

Online winkelgedrag
Het overgrote deel van de respondenten doet alleen boodschappen in een fysieke supermarkt. Slechts 9 procent gebruikt wel eens een online web-supermarkt. Dit is een daling en daarmee een afwijking van de stijgende trend die verwacht wordt naar aanleiding van vorige jaren. Wanneer de eigen primaire supermarkt het zou aanbieden is 17% van de respondenten wel bereid om online boodschappen te gaan doen, dit is een significante stijging ten opzichte van 2015 en 2016.

Beleving in supermarkt
Respondenten die nooit online boodschappen doen geven als voornaamste reden hiervoor dat de supermarkt dichtbij huis ligt. Ook vindt men winkelen in een gewone supermarkt leuker vanwege de beleving. Bijna de helft van de respondenten vindt boodschappen doen in een fysieke supermarkt (heel) leuk (44%). Dit percentage is lager voor de online supermarkt (25%).

Beoordeling per supermarkt
Gemiddeld krijgt Hoogvliet het beste totaaloordeel van de respondent, maar Albert Heijn XL en Jan Linders volgen op de voet. Volgens de respondenten heeft Jan Linders de beste kwaliteit in vers vlees, vis, vleeswaren (broodbeleg), koelverse maaltijden en kaas. Daarnaast scoort Jan Linders het hoogst in sfeer, bedieningsgemak en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Lidl heeft volgens de respondent de beste groente en fruitafdeling en Jumbo heeft de beste kassa-afhandeling. Nettorama wordt het hoogst beoordeeld wat betreft het prijsniveau en Albert Heijn XL krijgt het hoogste cijfer voor zelfscanservice.

Alcohol en tabaksverkoop
Respondenten staan kritischer tegenover de verkoop van tabaksproducten in supermarkten dan tegenover alcoholhoudende dranken. Een tiende van de respondenten vindt dat de verkoop van alcoholhoudende dranken, ook wijn en bier, verboden moet worden in supermarkten. Dit percentage ligt aanzienlijk hoger voor tabaksproducten. Twee vijfde van de respondenten vindt namelijk dat de verkoop hiervan verboden moet worden in supermarkten.

Lokale en maatschappelijke betrokkenheid
Steeds meer mensen kiezen bewust voor een supermarkt met lokale en/of maatschappelijke betrokkenheid. In 2015 en 2016 zou 12% van de respondenten bewust kiezen voor een supermarkt die betrokken is bij de buurt. In 2017 is dit percentage significant toegenomen naar 14%. Daarnaast kiezen steeds meer respondenten bewust voor een supermarkt die maatschappelijk verantwoord onderneemt (19% in 2017 ten opzichte van 16% in 2016).

Meer weten? Bekijk hier het volledige rapport met alle onderzoeksresultaten.

Gepost door M. Creemers (Michelle), M.Sc. op 18-10-2017

Ga naar nieuwsoverzicht >>

 
 
 
 
 

Sluit

Deze website maakt gebruikt van cookies om:
  • uw gebruikerservaring en de werking van de website te testen en te verbeteren
  • integratie met social media mogelijk te maken
Deze cookies zijn anoniem.

U krijgt deze melding te zien, omdat wij u volgens de nieuwe Telecomwet vooraf toestemming moeten vragen voor het gebruik van cookies. Wij begrijpen dat dit hinderlijk is. Klik hieronder eenmalig op 'Cookies toestaan' om optimaal gebruik te kunnen maken van deze website: Cookies toestaan