Skip to content. | Skip to navigation
Menu

Nederlanders shoppen meer online

"Ik vind het leuk om mijn mening te geven en Flycatcher is daarvoor een goed medium. Mede omdat onderzoeksresultaten ook bekend gemaakt worden en de onderwerpen vaak leuk en interessant zijn."

R.K. te Woerden
(panellid)

 

Ontdek onze Facebookpagina!

Like onze Facebookpagina en wij houden je op de hoogte van de laatste onderzoeksresultaten, nieuwste ontwikkelingen en leukste weetjes!

Like ons
U bent hier: Home

Nederlanders shoppen meer online

Nederlanders doen hun inkopen steeds vaker online. Dit blijkt uit onderzoek van Flycatcher onder een representatieve groep van bijna 2400 Nederlanders, uitgevoerd in opdracht van Deloitte.

Al sinds 2005 brengen wij in kaart wat de nieuwste ontwikkelingen zijn in consumentengedrag. Hierdoor ontstaat er een goed beeld van de veranderingen die plaatsvinden in het gedrag van consumenten. Dit jaar wordt het consumentengedrag sterk beïnvloed door corona. 



Coronaorona en boodschappen doen
In 2019 deed 87% van de Nederlanders alleen boodschappen in de supermarkt, nu doet nog maar 83% boodschappen in de supermarkt, terwijl het aantal Nederlanders dat zowel online als fysiek boodschappen doet, beduidend is toegenomen van 12% in 2019 naar 15% in 2020. Ook het aantal Nederlanders dat alleen online boodschappen doet, is sterk toegenomen van 1% in 2019 naar 3% in 2020. Van degenen die wel eens online boodschappen doen, heeft 22% dit voor het eerst na 1 januari 2020 gedaan, vooral door corona. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal mensen dat fysieke boodschappen doet niet leuk vindt, gestegen van 12% in 2019 naar 15% in 2020.

Een tiende van de Nederlanders heeft ook zijn/haar eetgedrag aangepast door het coronavirus. Men is vooral meer groente en fruit gaan eten en minder snacks/chips, snoep/chocola en vers vlees gaan eten.

Innovatie
Corona heeft ook invloed op de manier waarop (web-)supermarkten kunnen verbeteren volgens   consumenten. Zo willen ze bijv. duidelijkere looproutes en bredere gangpaden/meer ruimte. Daarnaast vinden ze dat (web-)supermarkten kunnen verbeteren door het aanbieden van meer lokale of biologische producten en meer zelfscannen. Ook de kassaloze supermarkt spreekt beduidend meer aan ten opzichte van vorig jaar.

Zelfscannen
Het aantal supermarkten dat zelfscanmethodes aanbiedt, is flink gestegen. Het gebruik van zelfscan services door de consument is ook beduidend toegenomen: 72% maakt nu gebruik van zelfscan-methodes ten opzichte van ongeveer twee derde in 2019. Een deel (9%) zou overstappen naar een andere supermarkt wanneer de supermarkt het zelfscannen zou afschaffen.

Het gebruik van een supermarkt app is behoorlijk gestegen van 29% in 2019 naar 47% in 2020. De app wordt voornamelijk gebruikt om aanbiedingen op te zoeken. De frequentie waarmee gebruikers een app raadplegen, is ten opzichte van de afgelopen twee jaar eveneens gestegen. Bijna de helft van de Nederlanders gebruikt de app enkele keren per week of vaker.

Vervanging van de supermarkt
Ongeveer 70% van de Nederlanders koopt wel eens levensmiddelen bij een andere winkel dan een supermarkt, vooral op de markt (34%), bij de HEMA (26%), drogisterijen (24%) en speciaalzaken (23%). De belangrijkste redenen om levensmiddelen op een andere plek te kopen dan in de supermarkt zijn de kwaliteit, het niet beschikbaar zijn van producten in de supermarkt en de prijs. Ten opzichte van vorige jaren, kopen mensen nu vaker levensmiddelen bij een andere winkel door de kwaliteit en omdat ze het de kleine ondernemer gunnen.

Gepost door Drs. L. Helmes (Lieke) op 17-9-2020

Ga naar nieuwsoverzicht >>

 
 

Wij gebruiken reCAPTCHA om uw account beter te beveiligen.
Om in te loggen moet u eerst cookies accepteren.

 
 
 
 

Sluit

Wij gebruiken cookies om onze website gebruiksvriendelijker en veiliger te maken.
Bij Cookies toestaan gaat u akkoord met het plaatsen van cookies. Meer lezen, klik hier