Skip to content. | Skip to navigation
Menu

Online bestelservice steeds populairder

"Ik vind het leuk om mijn mening te geven en Flycatcher is daarvoor een goed medium. Mede omdat onderzoeksresultaten ook bekend gemaakt worden en de onderwerpen vaak leuk en interessant zijn."

R.K. te Woerden
(panellid)

 

Ontdek onze Facebookpagina!

Like onze Facebookpagina en wij houden je op de hoogte van de laatste onderzoeksresultaten, nieuwste ontwikkelingen en leukste weetjes!

Like ons
U bent hier: Home

Online bestelservice steeds populairder

Dit jaar hebben meer dan 2300 panelleden deelgenomen aan het onderzoek Consumententrends dat wij elk jaar in opdracht van Deloitte uitvoeren. De belangrijkste resultaten, die mede door jullie deelname tot stand zijn gekomen, heeft Deloitte bekendgemaakt. Wij delen graag deze resultaten met jullie.

Verdere stijging online bestellen
Momenteel maakt 12% van de consumenten wel eens gebruik van een online bestelservice, de meesten van Albert Heijn of Jumbo. Een forse toename ten opzichte van voorgaande jaren (2015: 8% en 2014: 6%). Gemiddeld wordt er zo’n 2,3 keer per maand gebruik van gemaakt met een gemiddeld bedrag van bijna € 67 per online bestelling. Een supermarkt dichtbij huis (53%) en liever geen extra kosten betalen voor de verzending (39%) zijn belangrijke redenen om geen gebruik te maken van een online bestelservice. Ook geeft 39% aan winkelen in een gewone supermarkt leuker te vinden. Evenals in 2015, is 10% van de respondenten van plan om in de toekomst levensmiddelen online te bestellen bij een andere supermarkt als de huidige supermarkt dit niet aanbiedt.

Levensmiddelen die respondenten online (zouden willen) bestellen, zijn voornamelijk langer houdbare producten, drogisterij- en diepvriesartikelen. Een ruime meerderheid (70%) zou de bestelde producten het liefst thuis laten bezorgen. De voorkeur voor het zelf afhalen van de boodschappen (bijv. bij supermarkt of bij een pick-up point) blijft stabiel op 18%. De belangrijkste reden om voor afhalen te kiezen, is dat men de boodschappen kan ophalen wanneer het uitkomt. Gemiddeld is men bereid maximaal 10 minuten te reizen om de boodschappen af te halen, hetzelfde als in 2015.

Beoordeling 
De primaire supermarkt wordt gemiddeld door de respondenten beoordeeld met een 7,7. De binding met de primaire supermarkt wordt vooral bepaald door de afstand, een goede prijs-kwaliteitverhouding en omdat men inmiddels weet waar alle producten liggen. De vaste klanten van Emté zijn over het geheel genomen het meest tevreden over hun winkel. Emté krijgt een 8 als totaalcijfer. Een 4,9 voor de online bestelservice haalt dat gemiddelde wel wat omlaag. Consumenten die Aldi als hun nummer één supermarkt beschouwen, beoordelen die met een 7,4 gemiddeld het laagst. Ruim een tiende (11%) is het afgelopen jaar gewisseld van primaire supermarkt, met name vanwege de afstand (35%) of de prijs (23%).

Koopzondagen 
Bij ongeveer drie kwart (74%) van de respondenten is hun primaire supermarkt elke zondag open, een meerderheid (56%) doet die dag wel eens boodschappen. De groep respondenten die aangeeft dat hun primaire supermarkt open is op zondag, is net als vorig jaar significant toegenomen. Voor de supermarkten die nooit op zondag open zijn (19%) geldt dat 69% het niet erg vindt dat hun supermarkt nooit open is op zondag; zij bezoeken die dag ook geen andere supermarkt.

Branchevervaging 
Ongeveer 72% koopt wel eens levensmiddelen bij een andere winkel dan een supermarkt, vooral op de markt, speciaalzaken , bij HEMA en de Action. Het gaat dan om een gemiddeld bedrag van ongeveer € 30 per maand. De belangrijkste redenen om levensmiddelen op een andere plek te kopen dan in de supermarkt zijn de prijs (42%), de kwaliteit (38%) en niet beschikbaar in de supermarkt (37%).

Bekijk hier het volledige rapport met alle onderzoeksresultaten.

Gepost door M. Hermans (Martine), M.Sc. op 11-10-2016

Ga naar nieuwsoverzicht >>

 
 
 
 
 

Sluit

Deze website maakt gebruikt van cookies om:
  • uw gebruikerservaring en de werking van de website te testen en te verbeteren
  • integratie met social media mogelijk te maken
Deze cookies zijn anoniem.

U krijgt deze melding te zien, omdat wij u volgens de nieuwe Telecomwet vooraf toestemming moeten vragen voor het gebruik van cookies. Wij begrijpen dat dit hinderlijk is. Klik hieronder eenmalig op 'Cookies toestaan' om optimaal gebruik te kunnen maken van deze website: Cookies toestaan